Høringssvar vedrørende lukning af Horslunde skole.

Kære byråd i Lolland kommune

Jeg vil med dette høringssvar gerne gøre opmærksom på de konsekvenser jeg forbinder med en lukning af skolen i Horslunde.  Ydermere vil jeg gerne have lov til at give mit bud på alternative løsninger, til fortsat skoledrift på matriklen i Horslunde.

Jeg er dog også nødsaget til at give udtryk for min utilfredshed med hele forløbet. For det første måtte vi alle læse om det i avisen, inden vi fik noget som helst af vide. Hverken bestyrelse, personale eller forældre blev informeret omkring en eventuel lukning af skolen forud for artiklen.

Efter artiklen var der heller ingen der blev informeret og vi har ikke været inddraget i processen. Da det ret hurtigt stod klar at de bygningsmæssige udfordringer, ikke var nær så alvorlige eller dyre som først udmeldt tog sagen en drejning. Nu handlede det pludselig om elevtal i stedet. Det handlede om elevtal på en skole der var blevet lovet ro, efter en ny skolestruktur påbegyndt i 2019.

Hele sagen er startet grundet udfordringer med bygningerne og af økonomiske årsager er i nu blevet tvunget til at kigge på hvorvidt fortsat drift af skolen er økonomisk bæredygtigt. Så lad os kigge lidt på det.

Jeg har ikke de store muligheder for at sætte mig ind i skolens økonomi og kender ikke alle detaljerne. Min manglende indsigt i skolens økonomi, kombineret med mistilliden til jeres prognoser omkring fremtidige børnetal -efterlader mig med følelsen af at slå ind i en mur.

Jeg bliver ved med at høre at kun 30 procent af distriktets børn går på skolen og at de resterende har fravalgt den. Men det er da i vores tilfælde en god nyhed? Børnene skal ikke en gang fødes, de er her allerede. Vi skal bare have skabt et attraktivt skoletilbud og dermed tiltrække flere børn og unge. Til den kommende førskole klasse var der inden alt det her, indskrevet 16 børn ud af 42 mulige. Til sammenligning havde byens privatskole indskrevet 12 børn. Vi må og skal sørge for at den kommunale skole er et attraktivt tilbud, vi kan ikke give op -med den undskyldning at byen har en privatskole.

Som meget aktiv i landsbyen, ved jeg at vi allerede har skabt et attraktivt skoletilbud. Men Rom blev ikke bygget på en dag, giv os nu den tid det tager.

Horslunde landsbyordning har i sine 4 første år formået at skabe sig et ry for at være en fantastisk skole og har hvert år haft stigende elevtal. Skolen har på fineste vis levet op til den struktur, der blev besluttet i 2019 og er i min verden et fyrtårn for Lolland kommune.

Nu taler vi om en lukning af skolen på grund af et beløb på kr. 3,3 million. Et beløb der efter mine estimater er en tredjedel af prisen for at rive skolen ned.

Vi taler altså om at rive en topmoderne skole ned, fordi vi ikke vil reparere for et mindre beløb.

Men når nu vi har kig på skolens økonomi, så lad os da være konstruktive og fremtidssynede. Hvordan sikrer vi en økonomisk bæredygtig skole i fremtiden i Horslunde?

• Burde vi kigge på tildelingsmodellen i hele vores skole og kan vi gøre noget anderledes her? Lige nu bliver elever fra specialskolen med stor succes inkluderet i den almene undervisning, uden at der følger ressourcer med eleven -til den daglige undervisning. Til dette benyttes undervisere fra den almene skole og bidrager til inkluderingen af eleverne. Kan der laves en tildelingsmodel så i sikrer jer at ledelse og bestyrelse arbejder meget mere målrettet efter at hverve elever og flere starter i landsbyordningen.
  • Den internationale skole har med stor succes slået klasserne sammen og har dermed 9 årgange, fordelt på 5 klasser. Er dette vejen frem for de små landsbyordninger? Der kunne sættes et minimum for antal elever i klassen og at de blev slået sammen ud fra denne normering.
  • Såfremt der oprettes en friskole vil kommunen skulle betale 76 procent af udgiften pr elev. Kunne man forestille sig at i afleverer en pose penge til landsbyordningen og sagde ”værsgo, her er hvad i kan drive skole for”? Så på den måde at ligge ansvaret for økonomien ud på matriklen, hos ledelsen og bestyrelsen.
  • Med den nuværende model skal forældre til børn i Nakskov selv betale transporten, hvis de vil til Horslunde. Lad os give disse elever mulighed for at vælge skolen i Horslunde og dermed også fylde busserne begge veje. Ikke alle børn og forældre kan rummes på de store skoler og selv børn fra de store byer, kan have behov for den ro og struktur en Landsbyordning kan tilbyde.
  • Lad os få åbnet op for skolens lokaler og dele udgifterne til drift med andre. Biblioteket kan næsten omkostningsfrit åbnes op som borgerhus og benyttes af andre foreninger udenfor skolens åbningstid. Aftenskole er også oplagt i disse lokaler. Lad skolens lokaler emme af landsbyliv og aktive foreninger -et sted hvor alle mødes.
  • Som aktiv i skolebestyrelsen gennem flere år, ved jeg at skolen i Horslunde år efter år, kommer ud med et overskud. Kan de selv finansiere renoveringen?

At regne på udgifterne ved en lukning er svært, da rigtig mange ting spiller ind. Jeg beder jer dog om at tage hensyn til mine bekymringer uagtet.

• Jeg er af den overbevisning at skolen på grund af sin størrelse, rummer rigtig mange elever -der såfremt de flyttes til en stor skole, vil kræve ekstra støtte og eventuelt behov for specialundervisning. Er der eventuelt undersøgt om antallet og frekvensen af familiedialog er højere i landsbyordningen, end på byskolerne. Dette kunne eventuelt give en indikation på hvorvidt mit postulat er tilfældet eller ej.
  • Der har slet ikke været borgerinddragelse omkring denne proces og borgerne er ikke blevet hørt. Som udvalgsformanden selv formulerer det ”så brænder der en ild i Horslunde”. Hvorfor udnytter politikerne ikke denne ild og vender den til deres fordel? Brug alle de aktive borgerne til i et samarbejde at skabe et attraktivt alternativ til de store byer.
  • Horslunde er en attraktiv landsby og et generationsskifte er lige på trapperne. Der er mange unge i København for at studere, de kommer tilbage og etablerer familie. De unge søger mod landsbyerne og skal vi tiltrække dem, er der nogle uundværlige services vi skal tilbyde -iblandt disse er skole altafgørende. Den næste generation har fokus på det grønne og den bæredygtige livsstil. Skal vi tiltrække denne generation til vores landsdel, er det efter min overbevisning Landsbyerne og de små øer -der skal være vores flagskib. Det er disse, der gør netop vores landsdel unik -her er kender og hjælper alle hinanden. Børnene mødes i Landsbyparken på de lange sommeraftner og sammen skaber de barndomsminder.

Vi er nødt til at løse dette i samarbejde med hinanden. Horslunde har rigtig mange lokale kræfter, der slet ikke er inviteret i spil i forbindelse med denne varslede skolelukning.

Jeg beder jer om at give skolen i Horslunde ro, så vi fortsat kan videreudvikle landsbyordningen.

Skal vi løse situationen i fællesskab?

De bedste hilsner

Lasse